دلایل خونریزی چشم بعد از عمل لیزیک

دلایل خونریزی چشم بعد از عمل لیزیک

خونریزی ملتحمه چشم بعد از عمل لیزیک با فمتولیزیک Blood In Eye After Lasikدلایل خونریزی یا پدید آمدن لخته ی خون در چشم پس از عمل لیزیک چیست ؟ 

بیشترافراد پس از عمل لیزیک یا فمتولیزیک دید واضح و چشم‌های سفید و صافی دارند. اما برخی از افراد ممکن است پس از عمل لیزیک خونریزی یا حضور لکه ی خون در قسمت سفیدی چشم را تجربه کنند. آیا در مراحل انجام عمل لیزیک مشکلی پیش آمده است که این وضعیت رخ داده ؟  خیر. این نوع خونریزی به نام خونریزی زیر ملتحمه ای شناخته می‌شود .و خوشبختانه پس ازعمل لیزیک هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما بیایید ببینیم این خونریزی از کجا می‌آید، .چگونه بهبود می‌یابد و چه اقداماتی می‌توان در مورد آن انجام داد .

ملتحمه یا غشاء مخاطی (conjunctiva)

قسمت سفید چشم دو لایه اصلی دارد. لایه پایینی بخش .سازگار و ساختاری چشم است که صلبیه یا اسکلرا .(Sclera) نامیده می شود  و روی اسکلرا .یک لایه نازک و انعطاف‌پذیر به نام غشاء مخاطی یا .ملتحمه وجود دارد. اسکلرا مات و سفید است. در واقع،.ملتحمه نسبتاً شفاف است. بین ملتحمه .(غشاء مخاطی) و اسکلرا یک فضای خالی .( با مقداری بافت فیبری به نام کپسول تنون ( Tenon’s capsule  که به فاشياى کره چشم معروف است.وجود دارد.
غشاء مخاطی آزادانه روی سطح اسکلرا حرکت می‌کند. این حرکت آزاد به ما این امکان را می‌دهد که بدون محدودیتی از طرف غشاء مخاطی، .به آسانی دور و بر را نگاه کنیم. زیر غشاء مخاطی و درون آن عروق خونی کوچکی وجود دارند. این عروق خونی از سلول‌های قرمز خون تغذیه می‌کنند تا به غشاء مخاطی و همچنین .به سلول‌های سفید خون برای مقابله با عفونت‌ها کمک کنند. اما مانند هر عروق خونی دیگر در بدن، .این عروق می‌توانند پاره شوند. وقتی این عروق خونی پاره می‌شوند، خون در فضای خالی میان غشاء مخاطی و اسکلرا پخش می‌شود. این پدیده به نام خونریزی زیر ملتحمه یا خونریزی پرده ملتحمه نیز معروف است. این پدیده خیلی شبیه به تجمع خون درهرقسمت دیگری از بدن است،. تفاوت اصلی آن در چشم این است که ملتحمه یک ساختار شفاف است. چون این غشاء مخاطی شفاف است، بنابریان می‌توانید خون قرمز درون بافت های اطراف چشم را نیز ببینید.

جراحی لیزیک یا فمتولیزیک

در واقع، جراحی لیزیک به ملتحمه مربوط نمیشود. فلپ (لایه ای از سطح قرنیه) که برای جراحی لیزیک برداشته می شود، روی قرنیه ایجاد میشود و تمام انرژی و تمرکز لیزر بر روی قرنیه است. به طور کلی، جراحی لیزیک یک فرآیند غیر آسیب زا است.خونریزی ملتحمه بعد از عمل لیزیک
اما استثنائاً در مرحله ی ایجاد فلپ لیزیک ممکن است آسیب زا باشد. برای ایجاد یک فلپ لیزیک، یک لیزر ” فمتوسکند” با ایجاد حفره‌های میکروسکوپیکی پشت سر هم به شکل سه‌ بعدی فلپ را ایجاد می‌کند. به منظور اطمینان از اینکه هر یک از این حفره‌ها کنار یکدیگر باشند، باید مطمئن باشیم که چشم در طی انجام فرآیند لیزر حرکت نکند. به این منظور باید دستگاه آزاد کننده لیزر به سطح چشم بچسبد و به آن فیکس شود. بنابراین، اگر چشم حرکت کند، لیزرهم با چشم حرکت می‌کند.
یک حلقه مکش روی سطح چشم گذاشته شده و ملتحمه را به طرف خود ساکشن می کند. هنگامی که حلقه مکش بر روی ملتحمه فشار می‌آورد، ممکن است به برخی از عروق خونی کوچک در ملتحمه فشار وارد کند. گاهی اوقات این فشار می‌تواند باعث پاره شدن برخی از این عروق خونی شده و خونریزی زیر ملتحمه ای به عبارت دیگر، خونریزی در چشم ایجاد کند.  گاهی اوقات این خونریزی حتی می تواند به شکل حلقه‌ای، ناشی از حلقه ی مکش باشد.

آیا خونریزی ملتحمه خطرناک است ؟

با وجود اینکه خونریزی ملتحمه ممکن است بسیار بد به نظر بیایند، خونریزی‌ ملتحمه هیچ مشکی برای چشم یا برای فرآیند بهبود چشم بعد از جراحی لیزیک ایجاد نمی‌کند. همانگونه که یک کبودی پوست در طول زمان ناپدید می شود، همین اتفاق نیز برای خونریزی ملتحمه رخ می‌دهد. فقط به مقداری زمان برای ناپدید شدن کامل آن نیاز داریم. خونریزی ایجاد شده و قرمزی چشم ممکن است تا دو هفته (و در موارد نادری بیشتر) زمان ببرد تا کاملاً ناپدید شود. هر چه میزان خونریزی بیشتر باشد، زمان بیشتری برای بهبود آن نیاز است.  به تدریج، خون تجزیه شده و توسط عروق خونی پاکسازی و بازیافت می‌شود. خونریزی ملتحمه بر روی نحوه ی بهبود دید چشم پس از عمل لیزیک تأثیری نخواهد داشت. همچنین این پدیده تغییری در نتیجه ی نهایی دید چشم شما یا سرعت بهبودی آن نخواهد داشت و فقط در کوتاه مدت روی ظاهر شما تاثیر میگذارد (اما ممکن است مردم در مورد قرمزی چشمتان از شما سوال کنند و شما مجبور باشید که توضیح بدهید که لیزیک شده اید).

 آیا می‌شود جلوی خونریزی را گرفت؟

جراحان عمل لیزیک نه تنها می‌خواهند بعد از عمل لیزیک بهترین دید ممکن را داشته باشید، بلکه می‌خواهند شما بهترین خاطره از جراحی لیزیک را داشته باشید. اگرچه خونریزی‌های ملتحمه پس از عمل لیزیک بی‌خطر هستند، ولی زیبایی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بنابراین، بسیاری از جراحان عمل لیزیک از برخی از انواع قطره‌های چشم استفاده می‌کنند تا حد امکان از خونریزی جلوگیری کنند.
با کاهش عروق خونی در ملتحمه، می‌توانیم احتمال این که حلقه مکش، عروق خونی را فشار داده و باعث پاره شدن آن ها شوند، را کاهش دهیم. اگرچه نمی‌توانیم عروق خونی را حذف کنیم، اما تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، استفاده از قطره‌های خاص چشم است تا باعث انقباض این عروق خونی شویم. عروق خونی انقباض یافته و حجم کمتری خون حمل می‌کنند و مقاومت بیشتری دارند و احتمال پاره شدنشان به علت فشار حلقه مکش کمترمی شود. هچنین اگر یک رگ خونی انقباض یافته و پاره شود، مقدار کمتری خون نشت خواهد کرد و انقباض عروقی از ایجاد یک خونریزی ملتحمه بزرگ جلوگیری خواهد کرد.دلایل خونریزی چشم بعد از عمل لیزیک
جلوی خونریزی را گرفت؟
چندین نوع قطره چشم وجود دارند که می‌توانند به تنگ شدن عروق خونی ملتحمه کمک کنند. این قطره‌های چشم در واقع برای اسفاده در درمان بیماری های دیگری مانند درمان گلوکوم یا آب سیاه چشم ویا آلرژی‌ها مورد استفاده قرار میگیرند.  اتفاقاً اسفاده از  این قطره‌های چشم یک راه عالی برای کاهش عروق خونی زیر ملتحمه ای هستند. با این حال، این قطره‌های چشمی بی نقص نیستند. دارویی که قدرت انقباض عروق خونی زیادی دارد، همچنین قدرت گشاده کردن مردمک چشم را نیز دارد و ما نمی‌خواهیم عمل لیزیک را بر روی چشم با مردمک گشاده شده انجام دهیم (اگر مردمک گشاد نباشد، ردیاب های حرکات چشم که درداخل لیزرهای لیزیک تعبیه شده اند، موقعیت چشم ها را دقیق تر ثبت و حرکات آنها را بهتر تعقیب می کنند). اما این قطره‌های چشم برای بیشتر افراد عملکرد خوبی دارند. زمانی که قطره‌های چشم خود را قبل از عمل لیزیک تهیه می‌کنید، احتمالاً یکی از این قطره‌ها برای کمک به جلوگیری از خونریزی در چشم پس از عمل لیزیک در  مجموعه نسخه ی  قطره‌های شما وجود دارد. در نهایت، گرچه این خونریزی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما همچنان بهتر است که چشمان سفید و صافی پس از عمل لیزیک داشته باشید.

 LASIK Surgery Video فیلم عمل جراحی لیزیک

FemtoLASIK Surgery Video فیلم عمل جراحی فمتولیزیک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/drnader1/domains/dr-naderi.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/drnader1/domains/dr-naderi.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373