چگونگی عمل لیزیک چشم

چگونگی عمل لیزیک چشم

چگونگی عمل لیزیک چشم How Does Lasik Workفناوری پشت لیزیک خیلی بهتر از آن است که واقعی به نظر برسد! اما این داستان علمی تخیلی نیست. این واقعیت است! چگونه ممکن است که لیزر بتواند قرنیه را به روشی عالی برای اصلاح دید و خلاص شدن از شر عینک تغییر شکل دهد؟
روزگاری افرادی باهوش، چیز بسیار جالبی را کشف کردند. با لیزر مناسب و انرژی مناسب می توان یک پالس لیزر را روی قرنیه اعمال کرد و باعث تغییر شکل آن شد. این لیزر که لیزر اگزایمر نام دارد، پیوندهای شیمیایی میکروسکوپی را از هم جدا می کند تا مقدار بسیار دقیقی از بافت قرنیه را بتراشد. علاوه بر این، کشف شد که قرنیه به روشی بسیار قابل پیش بینی به لیزر اگزایمر واکنش نشان می دهد. اِعمال هر پالس لیزر بارها و بارها اثر یکسانی دارد. به همین دلیل، با اِعمال پالس های لیزر بر روی قرنیه، می توان تغییر بسیار قابل پیش بینی و اصلاح دید دقیقی ایجاد کرد.
برای به دست آوردن این اثر، لیزر درمانی باید در ناحیه خاصی درست زیر سطح قرنیه به نام استروما اعمال شود. این محل جایی است که فلپ لیزیک برداشته می شود. به بیان ساده تر، فلپ لیزیک پنجره ای ایجاد می کند تا به استرومای زیرین دسترسی پیدا کنیم و با کمک لیزر اگزایمر قرنیه را تغییر شکل داده و عیب انکساری چشم را اصلاح کنیم.

فلپ لیزیک چگونه ایجاد می شود؟

لیزیک و نحوه عملکرد آن How Does Lasik Workامروزه فلپ لیزیک با لیزری به نام لیزر فمتوسکند ایجاد می شوند. (در لیزیک معمولی، فلپ لیزیک با تیغه خاصی ایجاد می شد).
همه لیزرها یکسان نیستند. همانگونه که در بالا توضیح داده شد، در حالی که برخی از لیزرها مانند لیزر اگزایمر به هر چیزی که برخورد می کنند، در همانجا اِعمال اثر می کنند؛ برخی از لیزرها در واقع می توانند در درون اجسام شفاف در یک نقطه بسیار هدفمند متمرکز و انجا اثرشان را بگذارند. لیزر فمتوسکند اینگونه عمل می کند. لیزر فمتوسکند در واقع قادر به تمرکز در قرنیه برای انجام یک اثر درمانی دقیق است.
هر پالس لیزر فمتوسکند یک حفره هوای میکروسکوپی در قرنیه ایجاد می کند. در واقع، لیزر فمتوسکند نام خود را به این دلیل گرفته است که هر پالس لیزر تنها یک فمتوثانیه طول دارد که به طرز غیرقابل باوری کوتاه است: یک میلیونیم میلیاردم ثانیه!! این پالس کوتاه باعث می شود لیزر فوق العاده دقیق و ملایم باشد.
یک پالس واقعاً کاری انجام نمی دهد. بنابراین، مرحله بعدی لیزر ایجاد پالس دیگری درست در کنار پالس اول است. به این ترتیب، این پالس ها به یکدیگر زنجیر می شوند تا چندین حباب هوای میکروسکوپی به هم پیوسته ایجاد کنند. با برنامه ریزی، این حفره های هوا می توانند اشکال پیچیده ای به خود بگیرند تا شکل فلپ لیزیک را ایجاد کنند. تنها چیزی که باقی می‌ماند این است که جراح تمام حفره‌های هوا را به هم متصل کند و فلپ لیزیک را برای درمان با لیزر اگزایمر به عقب برگرداند!چگونگی عمل لیزیک چشم

چگونه عیب انکساری چشم اصلاح می شود؟

بسیار عالی! ما یک فلپ لیزیک داریم و یک لیزر اگزایمر داریم که می تواند شکل قرنیه را به روشی بسیار قابل پیش بینی تغییر دهد. واقعاً چگونه عیب انکساری چشم را تصحیح می کنیم؟
اجازه دهید ابتدا در مورد جراحی لیزر چشم برای افراد نزدیک بین صحبت کنیم. در افراد نزدیک بین، قرنیه بسیار شیب دار است. نور قبل از برخورد به شبکیه  متمرکز می شود. برای رفع این مشکل، از لیزر اگزایمر برای صاف کردن مرکز قرنیه (با برداشتن چندین میکرون) استفاده می‌شود تا از خم شدن زودتر از موعود جلوگیری شود. در نتیجه بینایی اصلاح شود!
افراد دور بین به روشی مشابه اصلاح می شوند. در این موارد قرنیه آنها بیش از حد تخت است. نور برای تمرکز روی شبکیه به اندازه کافی خم نمی شود. بنابراین لیزر اگزایمر در اطراف قرنیه آنها اِعمال می شود و باعث می شود مرکز قرنیه شیبدارتر شود و نور بر روی شبکیه متمرکز  شود.
لیزیک آستیگماتیسم را نیز اصلاح می کند! با آستیگماتیسم، قرنیه چشم بیشتر حالت “توپ بیس بال” را دارد. مشابه آنچه که برای درمان دوربینی اِعمال می شود، لیزر اگزایمر روی قسمت‌های کم شیب اعمال می‌شود و قرنیه را به شکل توپ بسکتبال تبدیل می‌کند. با این کار آستیگمات از بین می رود!
در کمال تعجب، مفاهیم ساده ای در پشت چنین لیزرهای پیشرفته قدرتمندی نهفته است! علیرغم اینکه مفاهیم چقدر ساده هستند، عمل جراحی لیزیک با ظرافت بسیار زیادی قرنیه را تغییر شکل می دهد تا بینایی بدون نیاز به عینک به صورت شگفت انگیزی بهبود یابد.

فیلم عمل جراحی لیزیک LASIK Surgery Video

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/drnader1/domains/dr-naderi.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/drnader1/domains/dr-naderi.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373