تاثیر کم آبی بدن روی چشم

تاثیر کم آبی بدن بر سلامت چشم و بینایی

تاثیر تشنگی و کم آبی-بر چشم و بینایی dehydration can impact eye health and visionآیا تشنگی و کم آبی روی بینایی تاثیر می گذارد؟.

تشنگی و کم آبی، چشم و بافت اطراف آن را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. می تواند باعث سیاهی دور چشم و ظاهر فرورفته چشم شود. تشنگی و کم آبی، همچنین می تواند باعث خشکی، قرمزی و تحریک چشم ها و همچنین تاری و دوبینی شود. کم آبی بدن همچنین می تواند نشانه بیماری های سیستمیک باشد که به چشم آسیب می زند.

کم آبی چیست؟

کم آبی زمانی رخ می دهد که نسبت به آبی که وارد بدن می شود، آب بیشتری از بدن خارج شود. آب از طریق آنچه می خورید و می نوشید وارد بدن شما می شود. پوست همچنین می تواند مقدار کمی آب را از محیط جذب کند.
راه های خروج آب از چشم عبارتند از:.
     عرق
     ادرار
     حرکات روده
     تبخیر از سطح بدن
بیشتر بدن با پوست حاوی کراتین و گلیکولیپیدها پوشیده شده است که یک مانع عالی برای تبخیر است. با این حال، .مناطقی از بدن که توسط پوست پوشانده نشده اند، .مانند غشاهای مخاطی و چشم ها، .به خشک شدن بسیار حساس تر هستند.

کم آبی و تشنگی بدن چه تاثیری بر بدن دارد؟

بدن به طور متوسط از 55 تا 60 درصد آب تشکیل شده است. با این حال، .برخی از اندام ها، مانند چشم ها، .حاوی آب بسیار بیشتری هستند. به عنوان مثال، .قرنیه حدود 80٪ آب است و داخل چشم با دو مایع پر شده است –. زجاجیه (99٪ آب) و. زلالیه (100٪ آب).
آب عملکردهای بسیاری را برای بدن فراهم می کند، از جمله:
     روانکاری (به عنوان مثال مفاصل، سطح چشم و داخل دهان)
     حمل و نقل اکسیژن
     هضم غذا
     دفع مواد زائد
     تنظیم دما
     محافظت در برابر آسیب
نشان داده شده است که کم آبی مزمن باعث کاهش امید به زندگی در موش ها می شود. در انسان، کم آبی خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهد:
     زوال عقل
     بیماری قلب و عروقی
     بیماری کلیه و ریه

کم آبی و تشنگی چه تاثیری بر چشم دارد؟

چشم از بسیاری جهات یک عضو منحصر به فرد است. پوست اطراف چشم بسیار نازک است و نسبت به کم آبی حساس تر است. هر بار که پلک می زنیم، سطح چشم با دقت با مایع روغن کاری می شود که حدود 20000 بار در روز پلک می زنیم.
چشم دو عدسی برای تمرکز تصویر بر روی شبکیه دارد  یعنی قرنیه و عدسی کریستالی و هر دو باید در سطح دقیق هیدراتاسیون مناسب باقی بمانند تا کدر نشوند. داخل چشم نیز گردش مایع خاص خود را دارد (زلالیه) که چشم را در فشار مناسب نگه می دارد و آنتی اکسیدان ها را برای قسمت جلوی چشم فراهم می کند.
در عمق چشم، ژل شفافی به نام زجاجیه وجود دارد. تکه تکه شدن زجاجیه باعث ایجاد مگس پران و اجسام شناور می شود. پشت چشم نیز شامل شبکیه و عصب بینایی است. هر دوی آنها مهمترین قسمت چشم برای بینایی هستند و – مانند مغز – به شدت به جریان سالم خون وابسته هستند که می تواند تحت تاثیر کم آبی بدن قرار گیرند.

آیا کم آبی و تشنگی باعث سیاهی دور چشم می شود؟

علل سیاهی دور چشم عبارتند از:
     رسوبات آهن (هموسیدرین) که از رگ های خونی نشت کرده اند
     رگ های خونی سطحی زیر پوست
     رنگدانه پوست – که به آن هایپرپیگمانتاسیون دور چشم نیز می گویند
     استخوان های برجسته کاسه چشم
پوستی که به خوبی هیدراته شده است، ساختارهای تیره زیر را می پوشاند و خطوط اطرف کاسه چشم را پر می کند. کم‌آبی می‌تواند با نمایان‌تر کردن ساختارهای تیره زیرین و استخوان‌های کاسه چشم، باعث «چشم‌های فرورفته» شود. کم آبی باعث می شود که تیرگی دور چشم ها بارزتر شوند.

چگونه کم آبی و تشنگی باعث خشکی چشم می شود؟

تاثیر تشنگی و کم آبی-بر چشم و بینایی dehydration can impact eye health and visionروی چشم، اشک سطح را مرطوب و لغزنده می کند و گرد و غبار، آلرژن ها و عفونت ها را از بین می برد. بیشتر اشک، توسط غده اشکی که در زیر استخوان کاسه چشم در بالای چشم قرار دارد ساخته می شود. وقتی پلک می‌زنیم، پلک ها اشک‌ را به سمت بینی هل می‌دهند، جایی که دو سوراخ کوچک – پونکتا – اشک‌ها را به داخل بینی منتقل می‌کنند.
وقتی اشک ما خیلی کم است، پلک روی قرنیه مالیده می شود و باعث ایجاد احساس شن و ماسه می شود که گویی مژه ای در چشم گیر کرده است. آلرژن‌ها، گرد و غبار و باکتری‌ها در اطراف پونکتوم (نقطه شروع ورد اشک به مجرای اشکی) انباشته می‌شوند و باعث خارش یا احساس خشکی این قسمت می‌شوند. کم آبی بدن همچنین می تواند به قرمزی چشم ها به دلیل تحریک ناشی از خشکی منجر شود.
در افرادی که از کم‌آبی بدن رنج می‌برند، با آزمایشی که برای خشکی چشم که غلظت نمک (اسمولاریته) اشک را اندازه می‌گیرد، دیده شده که در تشنگی و کم آبی اسمولاریته اشک افزایش یافته است. این نشان می دهد که هیدراتاسیون کافی و آب آشامیدنی می تواند از خشکی چشم جلوگیری کند.

آیا کم آبی و تشنگی باعث ایجاد مگس پران و دیدن اجسام شناور می شود؟

زجاجیه 98 درصد از آب تشکیل شده است و نشان داده شده است که به دلیل کم آبی بدن کوچک می شود. با این حال، مشخص نیست که آیا کم آبی باعث می شود که مگس پران های بیشتری ببینیم.

آیا کم آبی و تشنگی باعث دوبینی می شود؟

هنگامی که کم آبی باعث خشکی چشم می شود، این امر می تواند باعث نامنظمی قرنیه، لایه اشکی ناپایدار و افزایش اشکریزش چشم شود. اینها می تواند منجر به دوبینی در هر چشم به طور جداگانه شود.

آیا کم آبی و تشنگی باعث تاری دید می شود؟

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که حتی مقادیر کم، کم آبی بدن می تواند باعث خستگی و از دست دادن تمرکز شود. این امر انجام کارهایی را که نیاز به توجه دارند، مانند مطالعه و استفاده از کامپیوتر را دشوار می کند.
هنگامی که کم آبی باعث خشکی چشم می شود، این امر می تواند باعث تاری دید به دلیل نامنظمی لایه اشکی یا در موارد شدیدتر، خراش های کوچک روی قرنیه شود.تاثیر کم آبی بدن روی چشم
قرنیه همچنین می تواند هنگام قرار گرفتن در معرض شرایط خشکی شدید تغییر شکل دهد و باعث افزایش نزدیک بینی شود.
اگر بینایی هر چشم به تنهایی طبیعی است و دوبینی تنها زمانی ظاهر می شود که هر دو چشم با هم استفاده می شوند، ممکن است یک مشکل عصبی وجود داشته باشد و شما باید فوراً به یک چشم پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

آیا کم آبی بر بیماری های چشمی وخیم تأثیر می گذارد؟

قرنیه و عدسی کریستالی برای انتقال نور و شفاف ماندن باید در محدوده باریکی از هیدراتاسیون باقی بمانند. آب کم می تواند باعث کدر شدن این سازه ها شود. نشان داده شد که کم آبی شدید، همانطور که در بیماران مبتلا به اسهال شدید وجود دارد، باعث آب مروارید می شود. جالب توجه است که مصرف بیش از حد آب – که هیپرهیدراتاسیون نامیده می شود – نیز می تواند باعث آب مروارید شود.
مقدار آبی که می نوشید نیز ممکن است بر عصب بینایی و فشار داخل چشم شما تأثیر بگذارد. نوشیدن مقدار زیادی آب در مدت زمان کوتاه می تواند فشار داخل چشم (IOP)  را برای حدود یک ساعت افزایش دهد.تاثیر کم آبی بدن روی چشم
مدت زمان بیشتری طول می کشد تا فشار داخل چشم (IOP) دوباره به حالت عادی در افراد مبتلا به گلوکوم برگردد. محققان و متخصصان گلوکوم یک “آزمایش نوشیدن آب” ابداع کرده اند که فشار داخل چشم را پس از نوشیدن 64 اونس آب اندازه گیری می کند تا افراد در معرض خطر ابتلا به گلوکوم را شناسایی کند.
برخی از داروهای گلوکوم به نام مهارکننده‌های کربنیک آنهیدراز برای از کاهش آب بدن طراحی شده‌اند. همچنین برای درمان تورم عصب بینایی در بیماریی به نام فشار ایدیوپاتیک داخل جمجمه ای  استفاده می شوند. افرادی که از این داروها برای گلوکوم یا افزایش فشار داخل جمجمه استفاده می کنند باید بدانند که این دارو می تواند باعث کم آبی بدن شوند و مایعات کافی بنوشند.

چگونه می توانم هیدراته بمانم؟

تاثیر تشنگی و کم آبی-بر چشم و بینایی dehydration can impact eye health and visionمطالعه‌ای که در سال‌های 2015 تا 2018 توسط مرکز کنترل بیماری ها انجام شد، نشان داد که بزرگسالان در ایالات متحده به طور متوسط تنها 44 اونس ( هر اونس حدود 30 سی سی است) مایعات در روز می‌نوشیدند. مصرف روزانه مایعات سالم بیش از دو برابر این مقدار است – حدود 92 اونس برای زنان و 124 اونس برای مردان.تاثیر کم آبی بدن روی چشم
برای تبدیل آن به ارقامی که همه ما درک می کنیم – یک فنجان آب حدود هشت اونس است و یک لیوان آب اغلب دو برابر این مقدار است. در حالی که نوشیدن آب خالص بهترین راه برای هیدراته ماندن است، مایعات دیگر مانند چای، قهوه و آب میوه ها و همچنین غذاهایی مانند سبزیجات، میوه ها و سوپ همگی در کل مایعات مصرفی فرد به حساب می آیند.
با هدف سلامت چشم، محصولاتی مانند نوشیدنی خشکی چشم ساخته شده است که حاوی آنتی اکسیدان ها، مواد ضد التهابی و ضد باکتریایی و همچنین فرمول هیدراتاسیون الکترولیت است که ادعا می کند التهاب چشم را کاهش می دهد و برای لایه اشکی مفید است.
نکاتی برای اطمینان از هیدراته ماندن شما عبارتند از:
  •      به ازای هر کیلو از وزنتان روزانه حداقل یک اونس مایعات بنوشید.
  •      اول صبح و قبل از هر وعده غذایی آب بنوشید.
  •      آب آشامیدنی را با انتخاب نوع سالمی که آب ساده نیست، مانند چای یا آب با لیمو یا سایر طعم‌های بدون کالری، جذاب‌تر کنید.
  •      به بدنتان توجه کنید.
  • خشکی دهان یا تشنگی را نادیده نگیرید.
  •       به رنگ ادرار خود توجه کنید. ادرار تیره اغلب نشانه کم آبی بدن است.
  •      از آلارم‌ها و برنامه‌های تلفن خود برای دریافت منظم مایعات استفاده کنید.
مهم است بدانید که مصرف بیش از حد آب بیش از 64 اونس در ساعت می تواند باعث از بین رفتن سدیم در جریان خون ما شود (هیپوناترمی). این کار همچنین می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند سکته مغزی و ایست قلبی شود.

دلایل متداولی که شما خیلی کم می نوشید.

تحقیقات نشان داده است که دلایلی که ممکن است شما خیلی کم بنوشید عبارتند از:
  •      عدم اطلاع از مزایای هیدراتاسیون کافی
  •      نوشیدن را فراموش می کنید.
  •      طعم آب را دوست ندارد.
  •      نمی‌خواهید یا نمی‌توانید خیلی وقت‌ها به دستشویی بروید.

وقتی مدام احساس تشنگی می کنید به چه معناست؟

احساس مداوم کم آبی می تواند یک علامت هشدار دهنده مهم از چندین بیماری باشد که روی چشم تأثیر می گذارد.
     دیابت شیرین. یکی از اولین علائم دیابت تشنگی مداوم همراه با گرسنگی و نیاز به ادرار است. دیابت اولین علت نابینایی در بزرگسالان در سن کار در ایالات متحده است.
     سندرم شوگرن. این وضعیت خودایمنی باعث خشکی چشم و خشکی دهان می شود. این بیماری می تواند به سایر قسمت های بدن نیز آسیب برساند، از جمله بزرگترین شریان بدن – آئورت. افراد مبتلا به سندرم شوگرن اغلب دارای سایر بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس اریتماتوز سیستمیک هستند که می تواند چشم را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
     بیماری آدیسون. این اختلال در غدد فوق کلیوی می تواند باعث کم آبی و سکته عصب بینایی شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر بیماری برای شما تشخیص داده شده است یا دارویی مصرف می‌کنید که می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود، مهم است که به طور منظم معاینه چشمی جامع برای نظارت بر هرگونه عارضه چشمی داشته باشید. اگر کم آب هستید و بینایی شما را تحت تأثیر قرار می دهد، فوراً به یک متخصص چشم مراجعه کنید.
هیدراتاسیون کافی بخش مهمی از محافظت از سلامت طولانی مدت چشم شما است. کارهای ساده ای وجود دارد که می توانیم برای هیدراته ماندن و جلوگیری از عوارض چشمی انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/drnader1/domains/dr-naderi.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/drnader1/domains/dr-naderi.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373