انحراف چشم يا لوچي

strabismos انحراف چشم یا لوچیانحراف چشم .یا لوچی چشم عبارتست از .هم جهت نبودن محورهای بینائی دو چشم . یعنی این که مسیر نگاه فرد در دو چشم در یک جهت نیست و وقتی که یک چشم در جهت خاصی نگاه می کند،. چشم دیگر به سمت دیگری نگاه می کند. این بیماری یکی از مشکلات شایع چشم پزشکی است و در ۴% موارد .در گروه سنی اطفال و بزرگسالان دیده می شود. چشم ها (یکی یا هر دو) .ممکن است به داخل، .خارج، .بالا یا پایین انحراف داشته باشند. دربعضی افراد ممکن است بیش از یک نوع انحراف وجود داشته باشد.

علل استرابیسم چیست؟.

علت دقیق همه موارد استرابیسم مشخص نیست. بهر حال استرابیسم ناشی از عدم توانایی حرکات هماهنگ دو چشم است. استرابیسم در نیمی از کودکان از بدو تولد وجود دارد. در کودکان دچار اختلالات مغزی نظیر .فلج مغزی و هیدروسفالوس .(تجمع مایع مغزی نخاعی داخل جمجمه) بیشتر دیده می شود. در کودکان استرابیسم ممکن است به علت .عیوب انکساری چشم، .تنبلی چشم، .کدورت قرنیه، . آب مروارید، .بیماری های شبکیه نظیر رتینوپاتی نوزادان نارس .و رتینوبلاستوم.(تومور شبکیه)، بیماریهای ضعیف کننده عمومی .و ضربه هنگام تولد یا در دوران کودکی ایجاد شود. علاوه بر این در بسیاری از موارد استرابیسم به صورت ارثی و فامیلی دیده می شود. علل استرابیسم در بزرگسالان عبارتست از:.

1. strabismus causes علل انحراف چشم دیابت
  2. بیماری تیروئید ( بیماری گریوز)
  3. بیماری میاستنی گریویس
  4. تومور مغزی
  5. ضربه به سر
  6. حوادث عروقی مغز در زمینه دیابت یا فشار خون
  7. سکته مغزی
  8. گاهی اوقات بدنبال جراحی چشم (مثلا عمل آب مروارید) یا عمل اطراف چشم

علائم استرابیسم چیست؟

حرکات چشمی ناهماهنگ حتی لوچ شدن به طور طبیعی ممکن است گهگاهی در نوزادان دیده شود. بهرحال پس از سه چهار ماهگی، کودک باید قادر به تمرکز بر روی اشیاء باشد و چشم ها انحراف نداشته باشند. اگر می بینید که چشم کودکتان به داخل یا خارج منحرف می شود، یا قادر به تمرکز روی اشیاء نیست ویا به نظر میرسد که چشمانش انحراف دارد؛ به چشم پزشک مراجعه کنید. در ۳۰ تا ۵۰ درصد موارد، کودک بدنبال استرابیسم دچار آمبلیوپی (تنبلی چشم) می شود. در کودکان استرابیسم بیشتر در سن زیر ۶ سال شروع می شود.

diplopia دوبینیعلائم استرابیسم در بزرگسالان عبارتست از:

1. خستگی چشم
  2. دوبینی (دیپلوپی)
  3. روی هم افتادن یا محو بودن تصویر
  4. احساس کشش اطراف چشم ها
  5. احساس ناراحتی و مشکل هنگام مطالعه
  6. عدم درک عمق

بسیاری از بزرگسالان مبتلا به استرابیسم، برای اصلاح تمرکز مناسب سر یا صورت خود را کج می گیرند. همچنین این افراد قادر به نگاه مستقیم به صورت سایرین نیستند که باعث بروز مشکلات اجتماعی برایشان می شود. این مسئله بر روی موقعیت های شغلی و اجتماعی ایشان تأثیر منفی می گذارد.

استرابیسم چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص سریع و درمان به موقع می تواند از کاهش بینائی دائمی جلو گیری کند. استرابیسم طی معاینه چشم پزشکی تشخیص داده می شود. معاینه چشم پزشکی در همه کودکان در سنین حدود سه سالگی توصیه می شود. بهر حال اگر فرزندتان علائمی از استرابیسم یا اختلال چشمی دیگری در هر سنی داشت، باید تحت معاینه کامل چشم پزشکی قرار گیرد.انحراف چشم يا لوچي

راههای درمان استرابیسم چیست؟

راه های درمان متنوع بوده و در هر مورد راه درمانی مناسب توسط چشم پزشک پیشنهاد خواهد شد. راه های درمان عبارتند از:

1. strabismus treatment درمان انحراف چشمقطره های چشمی
  2. بستن چشم قویتر برای اصلاح آمبلیوپی (تنبلی چشم)
  3. ورزش عضلات چشم
  4. تجویز عینک با قدرت انکساری مناسب
  5. تجویز عینک حاوی منشور
  6. تزریق سم بوتولینیوم
  7. عمل جراحی عضلات خارج کره چشمی
.
فیلم های “انحراف چشم یا استرابیسم”

فیلم استرابیسم یا انحراف چشم

فیلم علائم انحراف چشم یا استرابیسم